Betöltés...kérjük várjon.

Énekkultúra

Szervezeti szabályzat

A Magyar Énekkultúra Barátainak Köre
Menü
Hírek
Koncertek
Konferenciák
Galériák
EVTA

Szervezeti és Működési Szabályzat

Szervezeti és Működési Szabályzat, amely a Magyar Énekkultúra Barátainak Köre Alapítvány (a továbbiakban: "Alapítvány") Alapító Okiratának felhatalmazása alapján a Polgári Törvénykönyv 74/A-74/F. §-ai, valamint a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. tv. rendelkezései alapján készült.
 
I.
 
KURATÓRIUM
 
1. Az Alapítvány legfőbb szerve az Alapító Okiratban kijelölt kezelő szerv (a továbbiakban: "Kuratórium").
 
2. A Kuratórium legfontosabb feladata, hogy a jelen Szervezeti és Működési Szabályzatnak megfelelő módon döntsön az alapítványi vagyon alapítványi célnak megfelelő felhasználásáról, valamint a vagyonnal kapcsolatos gazdálkodási kérdésekről.
 
3. A Kuratórium kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyek körét az Alapító Okirat és a jelen Szervezeti és Működési Szabályzat állapítja meg.
 
4. A Kuratórium egy elnökből és két tagból áll.
 
A Kuratórium elnöke
(i) felelős az Alapítvány irányadó jogszabályoknak és az Alapító Okiratnak megfelelő működéséért
(ii) felelősségére az irányadó jogszabályok előírásai irányadók
(iii) önállóan eljár az Alapítvány képviseletében, kivéve az Alapítvány bankszámlája felett való rendelkezést
(iv) gyakorolja az utalványozás jogát (az utalványozás az ügyiraton vagy bizonylaton szereplő gazdasági esemény végrehajtásának engedélyezése)
(v) eljár és döntést hoz minden olyan kérdésben, amelyet jogszabály vagy az Alapító Okirat nem utal az Alapítvány alapítóinak és a Kuratórium kizárólagos hatáskörébe
(vi) összehívja és vezeti a Kuratórium üléseit
(vii) felelős a Kuratórium ülésein hozott határozatok végrehajtásáért
(viii) munkáltatói jogot gyakorol az Alapítvány alkalmazottai felett 
(ix) köteles a Kuratórium tagjainak kérésére az Alapítvány ügyeiről pontos és a valóságnak megfelelo felvilágosítást adni, illetve az Alapítvány irataiba való betekintést lehetővé tenni
(x) gondoskodik 
ˇ a Kuratórium üléseinek jegyzőkönyvezéséről, határozatainak nyilvántartásáról
ˇ a Kuratórium tagjainak az elnök tevékenységéről, az Alapítvány gazdasági-vagyoni helyzetéről és tevékenységéről szóló naprakész tájékoztatásáról
ˇ a Kuratórium döntéseinek megfelelo elokészítéséről
ˇ az Alapítvány forrásainak növeléséről
ˇ az alapítókkal, adományozókkal és csatlakozókkal való kapcsolattartásról
ˇ az alapítványi célok megvalósítása érdekében az Alapító Okiratban meghatározott rendezvények megszervezéséről és lebonyolításáról
ˇ az Alapítvány vagyonának a jogszabályoknak megfelelő takarékos és hatékony felhasználásáért, megóvásáért és gyarapításáért
ˇ az Alapítvány mérlegének, éves beszámolójának, továbbá az irányadó jogszabályokban előírt beszámolók és jelentések elkészítéséről
ˇ a Kuratórium határozata alapján a munkájának ellátásához szükséges adminisztratív szervezet létrehozásáról és muködtetéséről
ˇ az Alapítvány Működési eredményei függvényében folyóirat és internetes honlap létrehozásáról és ez utóbbi folyamatos frissítéséről.
 
A Kuratórium tagjai
(i) tevékenységüket az irányadó jogszabályokkal és az Alapító Okirattal összhangban végzik
(ii) részt vesznek a Kuratórium ülésein és a határozatok meghozatalában
(iii) a Kuratórium üléseire indítványokat és határozati javaslatokat terjeszthetnek elő
(iv) az Alapítvány képviseletére - a bankszámla felett való rendelkezést kivéve - nem jogosultak
(v) segítik és támogatják a Kuratórium elnökét feladatai ellátásában
(vi) felelősségükre az irányadó jogszabályok előírásai irányadók
 
5. Megszűnik a kuratóriumi tagság a tag halálával, lemondásával, illetve a teljes Kuratóriumnak a Ptk. 74/C.§ (6) bekezdésben foglalt okból történő visszahívásával. A kuratóriumi tag tisztségét a lemondó nyilatkozatának keltétől számított 30 napig köteles ellátni. Ez idő alatt a Kuratórium haladéktalanul kezdeményezi az Alapítvány alapítóinál az Alapító Okiratnak a személyi változások miatti módosítását. Ugyanez értelemszerűen irányadó a kuratóriumi tag halála esetén.
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
II.
 
A KURATÓRIUM KIZÁRÓLAGOS HATÁSKÖRE
 
6. A Kuratórium kizárólagos hatáskörébe tartozik:
 
6.1 javaslattétel az alapítóknak az Alapító Okirat módosítására vagy kiegészítésére, illetve minden olyan kérdés megvitatására, amelynek eldöntése az alapítók hatáskörébe tartozik,
6.2 az Alapítvány szervezeti és Működési szabályzatának megalkotása és módosítása,
6.2 döntés a rendelkezésre bocsátott vagyon felhasználásáról,
6.3 döntés a csatlakozók adományainak elfogadásáról,
6.4 döntés az Alapítvány muködése során szükségessé váló, évi bruttó 300.000,- Ft értéket meghaladó kötelezettség vállalásról,
6.5 az Alapítvány éves gazdálkodási tervének és mérlegének elfogadása,
6.6 a közhasznúsági jelentés és az éves beszámoló elfogadása,
6.7 pályázatok kiírása és ösztöndíjak adományozása,
6.8 döntés az Alapítvány célkitűzéseivel összhangban álló segélyek és hozzájárulások kiutalásáról,
6.9 döntés munkavállaló felvételéről.
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
III.
 
A KURATÓRIUM ÜGYRENDJE
 
7. A Kuratórium döntéseit kuratóriumi ülésen hozza.
 
8. A Kuratórium szükség szerint, de évente legalább két alkalommal ülésezik. Az ülést a Kuratórium elnöke annak időpontja előtt legalább 8 nappal írásban, a napirend közlésével hívja össze. A Kuratórium a meghívóban közölt napirendben nem szereplő kérdésekben is dönthet, ha ezzel az ülésen valamennyi kuratóriumi tag egyetért.
 
9. Bármely kuratóriumi tag írásbeli indítványára az elnök köteles összehívni a Kuratórium ülését.
 
10. A Kuratórium ülése akkor határozatképes, ha azon valamennyi tag jelen van.
 
11. A Kuratórium ülése nyilvános, azonban a Kuratórium tagjainak egyhangú döntésével az ülésről a nyilvánosság különösen indokolt esetben kizárható.
 
12. A Kuratórium döntéseit - ide értve az éves beszámoló elfogadásáról való döntést is - nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza.
 
13. A Kuratórium üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet minden jelenlévő tag aláír. A jegyzőkönyv tartalmazza az ülés időpontját, helyét, a jelenlévő kuratóriumi tagok és esetleges meghívottak nevét, a megtárgyalt napirendi pontokat, az azzal kapcsolatos hozzászólásokat, álláspontokat, a meghozott határozatok szövegét és elfogadásuk szavazási arányait. A kuratóriumi ülések jegyzőkönyve nyilvános, kivéve az olyan ülésről felvett jegyzőkönyvet, amelyről a Kuratórium a nyilvánosságot kizárta.
 
14. A Kuratórium ülésein hozott határozatokat a Határozatok Könyvében kell nyilvántartani, amely tartalmazza a határozatok tartalmát, meghozataluk időpontját, hatályát, illetve a döntést támogatók és ellenzők számarányát és személyét. A Határozatok Könyve nyilvános.
 
15. A Kuratórium szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal köteles az alapítók részére tájékoztatást adni az addig végzett munkájáról, így különösen az alapítványi vagyon kezeléséről és felhasználásáról. A tájékoztatás nyilvános.
 
16. A Kuratórium az éves beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg közhasznúsági jelentést készít. A közhasznúsági jelentés tartalmazza a számviteli beszámolót, a költségvetési támogatás felhasználását, a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatást, a cél szerinti juttatások kimutatását, a központi költségvetési szervtől, az elkülönített állami pénzalaptól, a helyi önkormányzattól, a kisebbségi települési önkormányzattól, a települési önkormányzatok társulásától és mindezek szerveitől kapott támogatás mértékét, a közhasznú szervezet vezető tisztségviselőinek nyújtott juttatások értékét, illetve összegét, illetve a közhasznú tevékenységről szóló rövid tartalmi beszámolót.
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
 
 
 
 
IV.
 
A PÁLYÁZATOK KIÍRÁSÁNAK RENDJE
 
17. A Kuratórium évi rendes, illetve a külön e célra szükség szerint összehívott ülésein meghatározza azokat - az Alapító Okiratban írott célokkal összhangban álló - szakmai területeket és témaköröket, amelyek támogatására, művelésére, kutatására, tanulmányozására, illetve minden olyan tevékenységre, amely az adott terület fejlesztésére, népszerűsítésére irányul, az éves költségvetésben meghatározott pénzkeretet különít el. Az így meghatározott területek és témakörök jegyzéke nyilvános.
 
18. A pályázatokra jelentkezés feltételeit, azok elbírálásának szempontjait (ide értve a benyújtási és értékelési határidőket, valamint a pályázat elbírálására hivatottak körét), a pályázattal elnyerhető cél szerinti juttatást kuratóriumi határozat formájában kell megállapítani. Az erről szóló határozat nyilvános.
 
19. A pályázatokra bárki jelentkezhet, így különösen jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező társaságok, egyesületek, szakmai szervezetek és magánszemélyek (a továbbiakban: "Pályázók").
 
20. A benyújtott pályázatokat - szükség szerint meghívott szakértők közreműködésével - a Kuratórium a pályázati kiírásban meghatározott határidőn belül bírálja el. Indokolt esetben a pályázatok elbírálására a Kuratórium kizárólag meghívott szakértőkből álló bizottságot kérhet fel.
 
21. A benyújtott pályázatokat kizárólag szakmai szempontokon alapuló értékelési rendszer szerint, az alapítványi céloknak való megfelelőség kiemelt figyelembe vételével kell elbírálni. Nem határozhatók meg olyan pályázati feltételek és elbírálási szempontrendszer, amely a Pályázók egy meghatározott csoportja vagy meghatározott személyek nyertességének elősegítését célozza.
 
22. A Kuratórium tagja, az Alapítvány támogatója, valamint e személyek hozzátartozója - a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető szolgáltatások kivételével - pályázaton elnyerhető cél szerinti juttatásban nem részesíthető.
 
23. A pályázatok elbírálásában nem vehet részt a kuratóriumi tag, ha a Pályázók között olyan személy van, akivel érdekeltségi (munka-, megbízási vagy üzlettársi) viszonyban áll. Az érintett kuratóriumi tag az ilyen összeférhetetlenséget a tudomásszerzést követően haladéktalanul köteles a Kuratóriumnak bejelenteni. Ilyenkor a pályázatok elbírálására a Kuratórium kizárólag meghívott szakértőkből álló bizottságot kér fel.
 
24. A Kuratórium a pályázatok elbírálása során nem részesítheti - szakmailag nem megalapozott - előnyben azt a Pályázót, aki az Alapítvány valamelyik alapítójának közeli hozzátartozója (Ptk. 685.§ b. pont), élettársa vagy olyan személy, akivel az alapító érdekeltségi (munka-, megbízási vagy üzlettársi) viszonyban áll.
 
25. A nyertes Pályázóval a pályázati témakörnek megfelelő tevékenységre szerződés köthető, amely tartalmazza a Pályázó által elvégzendő feladatot, határidejét és díjazását. Az elvégzett munkát a Kuratórium fogadja el és veszi át. A szerződésben nyertes Pályázó - a pályázati témakörtől függően - rendszeres beszámoló benyújtására kötelezhető, tevékenységét a Kuratórium ellenőrizheti. A Pályázónak a szerződésben foglalt kötelezettségeinek megszegése esetén a szerződés rendelkezhet a pályázati összeg részleges vagy teljes visszatartásáról. Ezekre a feltételekre a pályázati kiírásban utalni kell.
 
26. A pályázatok eredményét, valamint a nyertes Pályázók tevékenységéről és a pályázati összegek felhasználásáról szóló tájékoztatót a Kuratórium nyilvánosságra hozza. t
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
 
V.
 
A GAZDÁLKODÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
 
27. A Kuratórium a gazdálkodás során elért eredményt nem oszthatja fel, azt az Alapító Okiratban meghatározott tevékenységre kell fordítania.
 
28. Az Alapítvány az államháztartás alrendszereitől - a normatív támogatás kivételével - csak írásbeli szerződés alapján részesülhet támogatásban. A szerződésben meg kell határozni a támogatással való elszámolás feltételeit és módját.
 
29. Az Alapítvány váltót, illetve más hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt nem bocsáthat ki, vállalkozásának fejlesztéséhez közhasznú tevékenységét veszélyeztető mértékű hitelt nem vehet fel, továbbá az államháztartás alrendszereitől kapott támogatást hitel fedezetéül, illetve hitel törlesztésére nem használhatja fel.
 
30. A Kuratórium a cél szerinti tevékenységéből, illetve vállalkozási tevékenységéből származó bevételeit és ráfordításait elkülönítetten tartja nyilván.
 
31. Az Alapítvány bevételei:
 
a) az alapítótól, az államháztartás alrendszereitől vagy más adományozótól közhasznú céljára vagy Működési költségei fedezésére kapott támogatás, illetve adomány;
b) a közhasznú tevékenység folytatásából származó, ahhoz közvetlenül kapcsolódó bevétel;
c) az egyéb cél szerinti tevékenység folytatásából származó, ahhoz közvetlenül kapcsolódó bevétel;
d) egyéb, más jogszabályokban meghatározott bevétel;
e) a vállalkozási tevékenységből származó bevétel.
 
32. Az Alapítvány költségei:
 
a) a közhasznú tevékenység érdekében felmerült közvetlen költségek (ráfordítások, kiadások);
b) az egyéb cél szerinti tevékenység érdekében felmerült közvetlen költségek (ráfordítások, kiadások);
c) a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült közvetlen költségek (ráfordítások, kiadások);
d) a közhasznú és egyéb vállalkozási tevékenység érdekében felmerült közvetett költségek (ráfordítások, kiadások), amelyeket bevételarányosan kell megosztani.
 
33. A Kuratórium az Alapítvány nyilvántartásait egyebekben az irányadó könyvvezetési szabályok szerint vezeti.
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
 
VI.
 
AZ IRATOK NYILVÁNOSSÁGA, BETEKINTÉS RENDJE
 
34. Az Alapítvány, illetve a Kuratórium jogszabályokban, az Alapító Okiratban és a jelen Szervezeti és Működési Szabályokban meghatározott okiratai, így különösen az Alapító Okirat, a Szervezeti és Működési Szabályzat, az Alapítvány mérlege, az éves beszámoló, a közhasznúsági jelentés, az Alapítvány alapítóinak készített jelentés, a kuratóriumi ülések jegyzőkönyvei (kivéve azokat, melyekről a Kuratórium a nyilvánosságot kizárta), a Határozatok Könyve, a pályázatok témaköreit, a pályázati kiírásokat, a pályázatok elbírálásának szempontrendszerét, határidejét és eredményét tartalmazó iratok (a továbbiakban "Nyilvános Iratok") nyilvánosak, azokba bárki korlátozás nélkül betekinthet, illetve azokból saját költségére másolatot készíthet.
 
35. A Nyilvános Iratok az Alapítvány székhelyén minden munkanapon 8 és 16 óra között tekinthetők meg. A Kuratórium határozatban rendelkezhet alapítványi folyóirat és internetes honlap indításáról. A Nyilvános Iratokat - terjedelmi és célszerűségi szempontok figyelembe vételével - ezeken a fórumokon is közzé lehet tenni. Az internetes honlapon közzétett Nyilvános Iratok hitelességéért a Kuratóriumot nem terheli felelősség.
 
36. Az olyan ülésekről felvett jegyzőkönyvek tartalmáról, amelyekről a Kuratórium a nyilvánosságot kizárta, a Kuratórium elnöke kérésre tájékoztatást ad. A kérést és a tájékoztatást ilyen esetben írásba kell foglalni, és az erről felvett okiratot a kérelmezővel alá kell íratni.
 
37. A Kuratórium az érintettekkel postai úton közli határozatait.
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
 
 
VII.
 
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
 
38. A Szervezeti és Működési Szabályzatot a Kuratórium határozatlan időre alkotta. A Szabályzat módosítását bármelyik kuratóriumi tag kezdeményezheti. A módosítás az erről szóló kuratóriumi határozat elfogadásával lép hatályba.
 
39. Az Alapítvány nevében vagy javára történő adománygyűjtés csak a Kuratórium írásbeli meghatalmazása alapján végezhető. Az Alapítvány részére juttatott adományokat a könyv szerinti, ennek hiányában a szokásos piaci áron kell nyilvántartásba venni.
 
 
 
Budapest, 2001. október 30.
 
 
 
 
....................................                          ....................................
Pallagi Judit                                                   Andor Éva
 
....................................
dr. Bárdosi Gábor